Min Tur/Otur

Många känslor på en och samma gång, läs eller berätta dina!
MrTestikel
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

mån 05 aug 2019, 19:39

För 3 dagar sedan upptäckte jag en förhårdnad på ena kulan. Idag fick jag tid på VC och direkt efteråt fick jag tid för ultraljud. Där konstaterades att något inte var som det skulle. Ny tid hos urolog om två dagar.

Oj vad nervös jag är och vad många tankar som kommer upp. Frågor som, är det cancer, om det är är den godartad eller ej, har den spridit sig, är det därför jag haft ont i ryggen i sommar.

Hur håller ni er lugna, hur/när berättade ni för barnen?

Lovar att uppdatera er efter besöket på onsdag.
MrTestikel

ons 07 aug 2019, 12:00

Nu har det gått snabbt.

Operation nästa måndag, alltså en vecka efter att jag besökte vårdcentralen första gången, riktigt imponerad! Idag var jag och tog massor av prover.

CT röntgen genomförs redan imorgon, dag 4.

Kommer sätta in en protes men inte frysa ner några spermier.

Återkommer när jag vet mer :)
Användarvisningsbild
Ante
Webbplatsadministratör
Has thanked: 7 times
Kontakt:

ons 07 aug 2019, 13:51

Tjena och välkommen till forumet!

Ja det är många tankar som far omkring vid ett sånt här besked.. Jag själv började också relatera min testikelcancer till rygg ont och att det hade spridit sig men det visade sig att det bara var min gamla vanliga veka rygg! Man kan verkligen börja inbilla sig saker så ta ett steg i taget.

Jag berättade ganska tidigt för mina barn. De 2 större på 12 år var det ganska lätt att prata med och förklara, sen har jag en grabb på 5år som jag också pratade ganska öppet med men höll mig ganska lätt och gick inte in i detalj så mycket bara för att han inte skulle bli förvirrad eller inte förstå.

Ta en dag i taget och håll oss uppdaterade! Skriv av dig här om du har frågor eller funderingar. Försök även vara öppen och prata med nära o kära så du får ventilera lite!

All lycka till dig!
MrTestikel

tor 08 aug 2019, 22:19

Idag (dag 4) var jag på CT scanning där man sprutar in kontrastvätska och sen åker man genom ett rör. Hade blivit lovad resultatet av scanningen innan operation som är på Måndag (dag 8). Ringde efter 3 timmar och berättade att allt såg bra ut, ingen spridning. 😃Sån lättnad det var för mig och familjen.

Nu väntar operation på Måndag. Verkligen imponerad av sjukvården så här lång, helt fantastiskt mottagande.

Nån som vet om det ändå kan bli aktuellt med cytostatika? Eller är det onödigt?
MrTestikel

lör 10 aug 2019, 20:32

Fick resultatet på CT scanningen var bra, ingen spridning till andra delar.

En sak jag funderar på, kan det ändå bli aktuellt med cytostatika även om Kulan med cancer är borta? Någon som vet eller har erfarenhet?
Användarvisningsbild
Ante
Webbplatsadministratör
Kontakt:

mån 12 aug 2019, 18:42

Hallå! Skönt att din röntgen inte visade på någon spridning!! :)

För min egna del så fick jag välja om jag ville ha en mindre kur cytostatika eller om jag ville komma på täta kontroller.

Jag valde att ta en mindre kur cytostatika då det kändes som det säkraste. Den behandlingen vart inplanerad ganska direkt inpå.
Dock fick ju min historia en annan vändning just vid detta skede.

Skönt att allt är i rullningar för dig och att du får detta "överstökat" ! :)
MrTestikel

mån 12 aug 2019, 18:53

Får fundera/fråga om det blir aktuellt med cytostatika behandling. Vet inte riktigt hur ”dålig” man blir vid behandlingen.

Blodproverna var bra, förutom att HCG var något förhöjt, kunde egentligen inte dra någon slutsats mer än att det kan antyda på cancer.

Måste ju erkänna att det kändes en aningen konstigt/lustigt när jag klev in på urologen idag och frågade efter min testikel. Saken är den att jag måste hämta protesen på ett sjukhus och ta med till operationen. 😃 en annan patient fick sig ett gott garv.
Användarvisningsbild
Ante
Webbplatsadministratör
Kontakt:

mån 12 aug 2019, 23:18

En sådan mindre kur tror jag att man inte mår så värst dåligt av men det är väldigt individuellt hur man reagerar.

Haha va? fick du hämta ut protesen själv? :D
MrTestikel

ons 14 aug 2019, 17:36

Yes, jag fick ta med mig protesen själv. :)

Nu är jag opererad, allt verkar ha gått bra, mår bra eller så är jag bara hög på smärtstillande. :D Tack och lov så blev jag sövd. Nu inväntar analysen av testikeln för att få koll om det blir cytostatika eller inte.

Så otroligt imponerad av bemötandet och vården jag fått. Stor eloge till region Halland.
Användarvisningsbild
Ante
Webbplatsadministratör
Kontakt:

ons 14 aug 2019, 22:41

Haha okej, lite roligt ändå ;)

Skönt att allt gått bra med operation. Ja, man kan vanka som en gammal gubbe ett tag efter, iaf jag! :lol:
Du verkar ha humöret uppe i alla fall och det gör hemskt mycket, fortsätt med det! :)

Kommer att gå bra ska du se. Fortsätt gärna uppdatera oss!

Ha det bäst så länge.
Skriv svar