Min Tur/Otur

Många känslor på en och samma gång, läs eller berätta dina!
Emil90
Been thanked: 1 time

sön 22 sep 2019, 13:50

Hej! & först av allt vill jag önska dig lycka till :) detta med testikelcancer är lurigt & ställer till mycket funderingar? Det är ju endå en stor del av ens "manlighet " som försvinner. Jag själv blev diagnoserad med testikelcancer av typen non seminom 2016 & var då 26 år.. Hade inte ont utan kände en förhårdnad på min högra testikel samt en märklig tyngdkänsla vid onani. Brukar beskriva den som att hänga en mutter i örat, det gör inte ont Men det är inte heller bekvämt, det bara känns konstigt och man tänker på det konstant. Kontaktade vårdcentralen där jag bor & fick träffa läkaren som inte kunde ge mig besked på rak arm utan skickade remiss för UL som skulle ta ca 3 veckor att vänta på. Detta fick mig självklart att tänka & sätt käppar i hjulet. Jag ringde då röntgenavdelningen & överdrev om att Jag Hade smärta och behövde komma in direkt! Fick tid dagen efter. Som dig fick jag då min diagnos testikelcancer och fick genomgå en mängd blodprover & fick operationstid en vecka efter. Operationen gick bra & nu ville jag bara veta vilken typ av cancer det rörde sig om? Fick även välja om jag ville ha protes eller inte, jag valde protes & jag fryste också in spermier. Beskedet om cancer kom och det var non seminom, alltså den " elaka " av dessa 2. Fick välja om jag ville ha en veckas cellgifter eller inte valde inte detta utan valde täta kontroller istället. Har nu gått 2 år och jag har är frisk! Allt ser bra ut , men har varit mycket missupfattningar på vägen, och prov som har gått upp & ner men aldrig varit något utan allt är normalt numera. Tog också bort protesten då denna skavde alldeles för mycket på min riktiga testikel. Så har bara en i påsen numera. Nåväl det jag vill säga är , allt kommer gå bra & du är i goda händer. Förövrigt är jag snart 30 och väntar mitt första barn på naturlig väg 👍😊 önskar all lycka & bara att skriva vid funderingar. Mvh E
MrTestikel
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

sön 13 okt 2019, 13:22

Nu till veckan ska jag få min cellgiftsbehandling, det blir en behandling med något som heter carboplatin, tror jag.

Återstår att se hur jag kommer att må efter det. I övrigt så känns det ok, blir en del tankar men försöker hålla mig igång med promenader, jobb och familj.

Återkommer och berättar hur illa jag mår under behandlingen 😃
MrTestikel

fre 18 okt 2019, 20:13

Idag tog jag min första/enda cytostatika behandling. 12 timmar har gått och mår som ”vanligt”. Så än har inga biverkningar kickat in. Behandlades med carboplatin.
Användarvisningsbild
Ante
Webbplatsadministratör
Has thanked: 6 times
Kontakt:

lör 19 okt 2019, 11:42

MrTestikel skrev:
fre 18 okt 2019, 20:13
Idag tog jag min första/enda cytostatika behandling. 12 timmar har gått och mår som ”vanligt”. Så än har inga biverkningar kickat in. Behandlades med carboplatin.
Tjena! Så du fick en endags behandling och sen inget mera eller? Jag vill tro att dom mindre kurerna är något snällare och hoppas du slipper känna av något! Keep it up!
MrTestikel

lör 19 okt 2019, 11:57

Hej, ja det blev en behandling. Sen så ska det vara ”klart”. Givetvis kontroller framåt. Ja den jag fick har än så länge varit snäll. Känns inte som om det kommer bli så farligt. 😍

Väldigt fin och snabbt mottagande genom hela processen. Nu återstår kontroller och blodprov.
Användarvisningsbild
Ante
Webbplatsadministratör
Has thanked: 6 times
Kontakt:

lör 19 okt 2019, 21:39

MrTestikel skrev:
lör 19 okt 2019, 11:57
Hej, ja det blev en behandling. Sen så ska det vara ”klart”. Givetvis kontroller framåt. Ja den jag fick har än så länge varit snäll. Känns inte som om det kommer bli så farligt. 😍

Väldigt fin och snabbt mottagande genom hela processen. Nu återstår kontroller och blodprov.
Härligt, kul att höra! Kan bara hålla med att mottagande har varit väldigt positivt och har aldrig behövt suttit i något vänterum någon längre tid. Sjukvården inom vanliga hälsocentraler osv kan för all del vara under viss kritik men när det väl handlar om allvarliga grejer så har jag absolut inge annat än positivt att säga om sveriges sjukvård. All lycka till dig!
Skriv svar