Testikelcancer - Känns overkligt

Många känslor på en och samma gång, läs eller berätta dina!
lastpage

ons 03 jul 2019, 10:29

Hej alla här inne på mincancer.se och tack Ante för skapandet av siten!

Var på ultraljud i förra Fredagen den 28/6 och fick konstaterat att jag hade en förändring på min vänstra testikel. Detta gjorde mig livrädd och jag visste inte vad jag skulle tro. Frågade direkt om det var cancer men de kunde ej säga något utan det var en urologs jobb.
På eftermiddagen när jag hade kommit åter till jobbet med alla tankar som kretsade så ringde urologen som ville boka en tid med mig. Jag skulle komma in kommande tisdag dvs igår tisdagen den 2/7. När tisdagen väl kom och nervositeten var på max så åkte jag in till sjukhuset tillsammans med min bror. Fick chockbeskedet att jag hade en ond tumör och att den skulle behöva opereras snart. Jag har gråtit från och till under 24 timmar snart och jag känner väldig oro inför framtida besked som man ska få och sedan behandlingen som verkligen sätter skräck i mig. Så mycket tankar hela tiden om hur lång tid tar det innan man kan jobba igen och varför jag som redan gått igenom så mycket saker i livet.
Sedan massa tankar på vad det är för typ av cancer och om den spritt sig. Har egentligen semester nu kommande vecka och framåt men det blir en kort sjukskrivning istället efter op. sedan får man se vad man orkar med. Jävla skit cancer!

/F
Användarvisningsbild
Ante
Webbplatsadministratör
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

ons 03 jul 2019, 21:06

Tjena lastpage och välkommen till forumet!

Beklagar verkligen.. Det är så jävla tråkigt och det sätter verkligen griller i skallen på en!
Känslan av hjälplöshet och orättvisa känner jag verkligen igen, man tänker att "ska det aldrig ta slut!?" på allt skit som händer i och runt ens liv.

Skönt att du har familj att stötta dig mot och bra att du skrev av dig här, jag och säkert många fler är här för att lyssna och ge våra råd och stöttningar i den mån vi kan då vi mer eller mindre kommer att ha gått igenom samma behandlingar (testikelcancer).

Oron är svår att komma ifrån då vi inte är mer än människor och det hör till vår natur men att alltid ha i bakhuvudet att dom har kommit väldigt långt gällande testikelcancer och mer eller mindre botar upp till 90% av alla fall!

Jag själv är i den fas där jag blivit kvitt min tumör(elakartad) och spridningen till lymfköttlar i buken tack vare operation och cytostatika behandling. Just i skrivandets stund så ser mina prover och röntgen bilder bra ut och kommer under de närmaste 10åren att få gå på täta kontroller vilket verkligen är en "trygghet" i det hela. Trotts detta så finns såklart oron kvar men jag väljer endå att försöka både leva och framstå som den "Friska Ante"!

För mig har det handlat mycket om "mind set" och lite av att övervinna sig själv! Sen har jag både familj och syskon som stöttar mig till 100%

Vi alla reagerar och agerar olika och vi alla bearbetar våra problem på sitt sätt! Gråt! Skrik! Prata! SKRIV! Få ur dig det du behöver och ingen fråga är för dum för att ställa! Det finns ingen läkare här på forumet ÄN vad jag vet? Men en sak har vi alla gemensamt och det är att vi alla gått igenom denna skitsjukdom på ett eller annat sätt och kan hjälpa och stötta varandra när ingen annan förstår! <3

Hoppas höra mer från dig! / Ante
lastpage

tor 04 jul 2019, 17:56

Tack Ante för ditt svar! Läst hela din historia och får väl se hur min blir. Känns skönt när man kan prata med människor som varit i liknande sits.
Idag är en okej dag, varit i Göteborg för inlämning av simmare. Nu operation att ladda inför på måndag. Är man sängliggande en vecka efter operation eller hur var det för dig? Kan tänka mig att man har en del smärta efter. Steg för steg mot friskare tider. Fighting them thoughts!

/F
Användarvisningsbild
Ante
Webbplatsadministratör
Has thanked: 6 times
Kontakt:

tor 04 jul 2019, 23:51

Skönt att höra att du haft några bra dagar! :)

De första 2 veckorna gick jag o stappla som en gammal gubbe och satt/låg mest i soffan. Sen fortsatta jag nog småstappla en vecka till har jag för mig.

Är väl lite olika det där med från person till person och hur smidigt operationen går. Mig fick dom böka lite extra med innan dom var klara.

Stelhet och lite smärta efteråt hade jag men det var inte på värsta viset med smärtan. Det var Alvedon och Ipren jag fick med mig hem som smärtstillande vilket jag kan tycka var lite väl snålt iaf de första 2-3 dagarna.

Kommer att gå bra det där ska du se!

*man hug*
/Ante
MrTestikel
Has thanked: 1 time

tor 15 aug 2019, 22:24

Lastpage, hur gick operationen? Hur mår du nu? Hur lång tid tog det för dig att få svar på analysen av testikeln?

Många frågor nu 😃

Jag opererades igår och det är först idag jag känner smärtan, var nog bra påverkad av goa mediciner igår
Skriv svar