Sjukskrivning efter diagnos och ekonomi

Ekonomi och försäkrings snack.
AnnieBe
Been thanked: 1 time

fre 17 maj 2019, 19:09

Tack Ante!
För att du startat detta. Du har agerat i en svår situation och skapat ett forum. Min eloge till dig!
Min diagnos 2018 maj-bröstcancer. Cellgifter och strålbehandling. Behandling under 6 månader. Sjukskrivning.
Ekonomin för att klara det primära, hyra, el, telefon, krediter. Med sjukpenning fick jag skjuta till på egen hand genom att, i mitt fall, äta upp mitt privata pensionssparande. Jag är 52 år och arbetar i vården, ska förväntas hålla i arbetslivet till jag är ...vad var det nu?...67, 69, och när blir det strax över 70 år?
Det finns vägar som hjälper. Direkt- Kurator där du behandlas, med inriktning på din ekonomiska situation. Fonder, sök på internet, det finns massor av fonder som kan skjuta till. Ja, det blir en del utskrifter och kopierande, orkar du inte, ta hjälp. I min kommun, Norrtälje, ges inga ekonomiska bidrag av kyrkan, men matkuponger. Bra. Men...betalat kyrkoskatt, begravningsavgift och blir svårt sjuk...hemleverans av mat?
(surt ironisk), Nej.
Man kan bli bitter som ni hör. Men mitt direkta tips är att kolla upp på internet, du eller genom anhöriga, kolla med kommunen, det finns mycket att söka, om ekonomin blir ett dilemma. Jag vet att jag inte är ensam i detta. Man ska vara stark trots sin sjukdom och behandling att orka jobba 24/7 (i sin sjukskrivning) för att ha tak över huvudet och pengar till räkningarna. Jag är ensamkattboende, barn i olika delar av Sverige. Men jag har några vänner, jag satt på prov och de har varit fantastiska. Be om hjälp. Ingen i vår situation är stark. Men vi ska inte heller vara helt utlämnade åt vårt öde. Kräv tillbaka det du gett samhället den tid du verkat och arbetat! Kräv att få vetskap om hur du ska agera och vart du vänder dig om din sjukdom och behandling påverkar din ekonomi så att du står och faller pga. du är försvarslös.
Till sist, vi är inte, ensamma i vår situation. Forum som detta visar det. Jag ger all min kärlek till mina medsystrar och bröder: Lev nu - idag, imorgon, men framförallt nu i denna stund där du är, just nu. Kram varm kram till er alla och lev som er dag vore den sista. Som alla borde leva.