Testikelcancer

Att vara annhörig är minst lika jobbigt! Prata av er här.
Emma

tis 26 mar 2019, 21:28

Min lillebror har drabbats av testikelcancer... :cry:
Han genomgår nu cellgiftsbehandling.
Någon mer där ute som har någon i sin närhet som drabbats av det?
Jennie

ons 27 mar 2019, 00:25

Min sambo har också testikelcancer.. är förhoppningsvis klar med behandlingen om ca 1 mån. Hur pass långt har det gått för din bror? Hade det spridit sig? ❤
mamma

fre 17 maj 2019, 17:14

Min son fick testikelcancer när han var 19år, med operation då man tog bort ena testikeln och även han fick garantier på att det var god prognos. Vid första återbesöket kom bakslaget med att de sett förstoring av lymfkörtlar i buken som man misstänkte var metastaser. Blev cellgiftsbehandling 3 kurer med medicinering cortison ect. Den misstänkta körteln krympte men behandlingen gav en blodpropp i njuren som ledde till ett halvårs behandling med blodförtunnande sprutor. Genom att ena testikeln är bortopererad så har hans testosteron värden blivit låga behöver han tillskott av teststeron dagligen med testosteron-gel, försiktighet gäller där så inte andra familjemedlemmar torkar sig med samma handduk till exempel. Tillskottet av testosteron gör så att blodet blir tjockare genom att det bildas mer blodkroppar, det gör att han måste tappas på blod regelbundet. Innan cellgiftsbehandlingarna fick han frysa in spermier relaterat till risken för sterilitet. Cancern är borta men det känns som att det aldrig tar slut och det här är det fysiska effekterna men ser att det kommer att påverkar honom psykiskt och socialt resten av hans liv.
jopel

fre 17 maj 2019, 19:48

Fick diagnosen testikelcancer kring jul 2004. genomgick den då tuffaste cellgiftsbehandlingen man då kunde få under våren 2005, livet var allt annat än trivsamt under den perioden, nu 14 år senare är jag frisk, pigg och glad över livet. Har dessutom en grym dotter på 6 år, med andra ord, allt kommer bli bra, men oron finns där, speciellt för anhöriga, personligen var jag aldrig orolig för något, är nog ganska stark som person..
Jimpa

lör 18 maj 2019, 07:01

Är det bara för män detta forum? Well.. Min fru har nyligen fått besked på den mikroskopiska undersökningen som gjordes. Den visar på cellförändringar som behöver behandlas. Det här med att skära bort vävnad som lösning känns rätt obehagligt för oss. Att man går in och retar i getingboet. Jag är mycket mer intresserad utav hur CBD och andra naturliga "läkemedel" kan påverka processen. Någon annan här inne som känner att sjukvården inte har individens bästa i intresse. Bara kötiden på behandling i Uppsala är för närvarande två månader. Att acceptera sjukvården i det här läget är helt enkelt omöjligt. #Fuckcancer
Skriv svar