Något som kallas för "Cyto-Brain"

Här pratar vi om olika behandlingar och dess biverkningar.
Användarvisningsbild
Ante
Webbplatsadministratör
Kontakt:

ons 27 mar 2019, 17:09

Hallå! Jag är inne på min 2/3 behandling och en av alla biverkningar som jag kan tycka påverkat mig mest är något som kallas för "cyto-brain" i folkmun och inget någon läkare eller sköterska direkt pratade om innan jag började min behandling.

Det känns som att man blir smått hjärndöd och konsentrationen är lika med noll! Känns som att hjärnan är inlindad i bomull och inget kan riktigt komma in eller ut på nått vis, svårt att förklara och jäkligt obhaglig känsla!

En natt var jag helt säker på att jag satt framför datan och tänkte för mig själv "Varför sitter jag här för? Jag kan iaf inte konsentrera mig så varför ska jag sitta här o plåga mig!?" Stryker mig i annsiktet med båda händerna och när jag tittar upp igen så ligger jag i sängen och stirrar i taket. Det fick bli 3 djupa andetag och bara försöka släppa det, jag visste innerst inne att det var cytostaika behandlingen som låg till grund men endå något obehagligt som händer i en och man inte riktigt känner igen sig själv!

Finns inte jätte mycket om just detta när man googlar men hittade några som skrev om det i sina bloggar. Finns det någon annan som upplevt detta?

En bra video jag hittat om detta samt en jäkligt inspirerande tjej Natali Fikas
https://youtu.be/5Q2jTtsraGY